Marc Vos schreef onlangs op Muziekjes Muziekjes over zijn herinneringen aan de onvolprezen Townes Van Zandt.

Op 7 december 1997 vond er in Austin, Texas een eerbetoon plaats aan de toen pas overleden zanger en songschrijver. Veel schoon volk kwam opdagen: Jack Clement, Lyle Lovett, Rodney Crowell, Emmylous Harris, Willie Nelson, Guy Clark, John T. Van Zandt, Nanci Griffith en Peter Rowan plus Mickey Raphael op harmonica.

Emmylou Harris en Steve Earle brachten een prachtige versie van ‘If I Needed You’.

 

Tien jaar eerder was Steve Earle een pak ruiger en heviger. Hier brengt hij zijn ‘Copperhead Road’ op de Letterman Show in 1988.

 

Earle is een grote bewonderaar van Townes. Ooit verklaarde hij: “Townes Van Zandt is de beste songwriter ter wereld. En dat wil ik zelfs herhalen terwijl ik met mijn cowboylaarzen aan op het koffietafeltje van Bob Dylan sta.”

Toen Townes met deze uitspraak werd geconfronteerd reageerde hij kalmpjes: “Ik heb Bob Dylan ontmoet, met zijn lijfwachten. En ik denk niet dat Steve ook maar in de buurt van zijn koffietafeltje zou kunnen geraken.”

Townes Van Zandt met zijn “grootste hit”: Pancho and Lefty, in 1993.

Maar Townes had ook zo zijn eigen helden: “Wanneer iemand mij vraagt naar mijn favoriete componisten, zeg ik altijd Mozart, Lightnin’ Hopkins, Bob Dylan en Dave Olney. Dave Olney is één van de beste songschrijvers die ik ooit heb gehoord – en dat meen ik echt, uit de grond van mijn hart.”

David Olney is wat men noemt een muzikanten muzikant – iemand die binnen de kring van zijn collega muzikanten grote bewondering oogst, maar bij het grote publiek niet echt is gekend.

Hier is hij met ‘The Wheel’, uit 2004.

Een andere muzikant, Eric Taylor, relativeerde Townes uitspraak: “Hij had zeker gedronken toen hij zei dat Olney even goed was als Mozart. Olney is een van de beste songschrijvers, maar wat zingen betreft kan hij niet tippen aan Mozart.”

