The Beatles – ‘Helter Skelter’

Het is niet eens zo lang geleden dat ik op Radio 1 ‘Goodnight’ van The Beatles hoorde afkondigen met woorden in de strekking van “The Beatles, met een typisch McCartney liedje: ‘Good Night’.”

Niet dus! Mensen die de wereld graag overzichtelijk hebben, besloten lang geleden al, dat er een rolverdeling was binnen The Beatles. John Lennon was de rebelse rocker en Paul McCartney leverancier van zoetsappige ballades. 

Natuurlijk is de werkelijkheid nooit zo zwart-wit. ‘Good Night’ was een slaapliedje van John voor het zoontje dat hij achterliet toen hij zijn vrouw buitenzette om voortaan met Yoko door het leven te gaan. En Paul schreef klassieke rocksongs als ‘I Saw Her Standing There’, ‘I’m Down’, ‘Back In The USSR’ en ‘Get Back’. En ook ‘Helter Skelter’!

Aanleiding was een uitspraak van Pete Townend. Die verklaarde met ‘I Can See For Miles’ het hardste nummer ooit te hebben geschreven. Het leek Paul een prima idee, maar toen hij de song van The Who hoorde, viel hem het resultaat wat tegen. “Dat kunnen wij beter”, meende hij.

The Who – I Can See For Miles

In september 1968 profiteerde hij van een avondje afwezigheid van hun vaste producer George Martin, om eens stevig loos te gaan. Voor de gelegenheid behielden de mannen niet hun gewone rollen: Paul wou zelf de toon aangeven met zijn gitaar, zodat George de slaggitaar overnam en John bas ter hand nam. Ringo bleef op zijn plekje achter het drumstel.

Dankzij het spelletje RockBand en de wonderen der techniek, kunnen slimme mensen de afzonderlijke sporen van een groot aantal Beatlessongs isoleren en dan kun je bijvoorbeeld de zang alleen beluisteren.

Het zangspoor: de fantastische rockzang van Paul met backing vocals van Paul, John en George. Het zijn nu eenmaal The Beatles, dus ze kunnen het niet laten om wat verfijning aan te brengen, zelfs al gaan ze helemaal uit de bol.

De sologitaar. Paul speelt alsof hij al zijn hele leven bij Sonic Youth zit. Curt Cobain was ook een Beatlesfan, weet je.

De slaggitaar. George kan er ook wat van.

De bas. John ploetert op Pauls  Rickenbaker 4001S. Niet echt subtiel, maar moet dat dan? 

De drums. Ringo is misschien niet de allergrootste rockdrummer ooit, maar hij blijft wel perfect op ritme, geeft waar nodig wat extra vaart aan het geheel met een drumrolletje en gaat maar door, zelfs al heeft hij “blaren op zijn vingers”!

Let ook op de accenten die John en assistent Mal Evans aanbrengen door amateurisch saxofoon en trompet te spelen tijdens de outro.

Een helter skelter is trouwens een Britse kermisattractie, een glijbaan rond een soort toren. Maar evengoed kan Paul er een prettig tijdverdrijf voor volwassenen mee op het oog hebben gehad.

Advertenties