Het uitstalraam van mijn favoriete platenwinkel ligt vol met dikke boxen, remasters en andere overbodige Deluxe edities van spullen die ik allang in huis heb. Het is duidelijk: de Kerstperiode staat voor de deur. Tijd om terug te blikken! Dat doen we traditiegetrouw met het jaarlijstje.

Er viel opnieuw heel wat lekkers te beleven. Voor we aan het lijstje beginnen wil ik toch even wat dingetjes vernoemen die niet in aanmerking komen, om diverse redenen.

Zo moet ik toch zeker een plaatje vermelden dat vorig jaar is uitgekomen, maar dat ik te laat heb ontdekt: Folk Songs For the American Longhair van Brother Dege.

Verder heb ik erg genoten van een paar compilaties, vol zuiderse klanken. Wie mij een beetje kent, weet dat ik hiermee doel op het zuiden van de Verenigde Staten, de bakermat van zowat alle muziek die mij dierbaar is. Delta Swamp draagt als vlotbekkende ondertitel Sounds From The South: At The Crossroads of Rock, Country and Soul. De dubbel-cd brengt wat hij belooft: muziek die niet te vangen is onder één hoedje.

Al ligt de klemtoon op soul, geldt datzelfde eigenlijk ook voor The Fame Studios Story 1961-1973. Op drie cd’s krijgen we een greep songs die zijn opgenomen in de legendarisch Muscle Shoals studio, gelegen in Alabama, vlakbij de grens met Tennessee en Mississippi. Hoewel dat zowat het hart is van  Dixieland, werkten blank en zwart er broederlijk samen. Een hele prestatie in die tijd.

Tenslotte wil ik Smile ook even vermelden. Het legendarische verloren meesterwerk van Brian Wilson is eindelijk, zo’n 45 jaar na de opnamen, verschenen. Vijftien jaar geleden zou ik er heel blij mee zijn geweest. Toen heb ik, aan de hand van verschillende bootlegs, verschillende cassettes gemaakt met mijn eigen versie van wat had kunnen zijn. Brian Wilson bracht een jaar of zeven een nieuwe interpretatie van het materiaal en dat was goed. Eigenlijk voegt die schitterend uitgegeven, ontzettend dure box set niets meer toe aan het verhaal. Vooral jammer vind ik dat de tracklist van Brian Wislon Present Smile is aangehouden voor deze uitgave. Dat was toch meer de visie van Darian Sahanaja, dan die van de opper Beach Boy zelve. Ik had dan ook liever iets gehoord dat dichter bij de oorspronkelijke opzet zat.
Jammer.
Maar het blijft een prachtig hebbeding.

Onze jeugdhelden worden oud. Paul McCartney wordt volgend jaar 70 en Bob Dylan is het in mei al geworden. Dat werd gevierd en hoe! Natuurlijk was er mijn boek, Bob Dylan in de studio, dat – tot mijn verrassing en grote vreugde – over het algemeen zeer goed werd ontvangen.

A Nod To Bob, Vol. 2 is een heel mooi eerbetoon van een select groepje Americana artiesten die een voortreffelijke interpretatie hebben gemaakt van songs uit Dylans oeuvre. Dikwijls leidt zoiets nogal eens tot tenenkrommende resultaten (wacht op die vier cd’s box set van Amnesty International), maar dit plaatje kon mij zeer bekoren.

Nonkel Bob kwam de feestelijkheden zelf luister bijzetten, middels een bij momenten uitstekend concert in het Sportpaleis.

En dan nu… tromgeroffel: het lijstje!

1.         Gillian Welch – The Harrow & The Harvest


2.         Thurston Moore – Demolished Thoughts

3.         The Bony King of Nowhere – Eleonore

4.         Raphael Saadiq – Stone Rollin’

5.         Ryan Adams – Ashes And Fire

6.         Jeffrey Foucault – Horse Latitudes
7.         Sarah Lee Guthrie & Johnny Irion – Bright Examples
8.         Buddy Miller – Majestic Silver Strings
9.         Josh T. Pearson – Last Of The Country Gentlemen
10.      Eilen Jewell – Queen Of The Minor Key

11.      PJ Harvey – Let England Shake
12.      Israel Nash Gripka – Barn Doors And Concrete Floors
13.      John Hiatt – Dirty Jeans and Mudslide Hymns
14.      Joe Henry – Reverie
15.      Lucinda Williams – Blessed
16.      Tom Russell – Mesabi
17.      The Walkabouts – Travels In The Dustland
18.      Laura Marling – A Creature I Don’t Know
19.      William Elliott Whitmore – Field Songs
20.      Wilco  – The Whole Love

Verder zijn er nog eervolle vermeldingen voor:

  • Amatorski – TBC
  • Matt Bauer – The Jessamine County Book of the Livin
  • Blackie and the Rodeo Kings – Kings and Queens
  • Ray Bonneville – Bad Man’s Blood
  • Kate Bush – 50 Words For Snow
  • Ry Cooder – Pull Up Some Dust And Sit Down
  • King Creosote & Jon Hopkins – Diamond Mine
  • The Decembrists – The King Is Dead
  • Bon Iver – Bon Iver
  • Paul Simon – So Beautiful or So What
